E-ticaret nedir ?
×
E-ticaretDijital PazarlamaE-ticaret DanışmanıHakkımdaİletişim

Size daha iyi bir deneyim sunabilmek için çerezler kullanıyoruz.
İNCELE TAMAM

E-ticaret nedir ?

 

E-ticaret nedir ?

E-ticareti öğrenmeye yada eticarete ilk kez başlıyor iseniz bu içerik tam size göre! e-ticaret nedir ve geleneksel ticaret ile farkı nedir öğrenin.

İçindekiler


E-ticaretten nasıl para kazanılır ? 
E-ticaret markası nasıl oluşturup yönetilir? 
bütün bu soruların ve daha fazlasını bu içerikte bulabilirsiniz.


E-ticaret nedir: Ticaret ve E-Ticaret Karşılaştırması

Gerçek dünyada ticaret yapmak için yerine getirmemiz gereken bazı ana başlıklar var. Aynı şekilde e-ticaret yapmak içinde bazı net başlıklar var bunları karşılaştırıyorum çünkü gerçekten ilk kez e-ticareti duyanlar bile var.

Bu içerik boyunca gerçek dünyada dönen ticaretin sanal ticarete yani e-ticarete nasıl evirildiğini ve e-ticaretin sadece online olmadığını gerçek dünyadaki insanlara nasıl hizmet ettiğini somutlaştırarak anlatacağım.

Çünkü e-ticaret nedir sorusunu arayan kişiler için e-ticaret markası oluşturabilmeyi somutlaştırmak gerçekten hiç bilmeyenler açısından anlaşılması kolay olmayabilir.

Dolasıyla biz bu zorluğu anlaşılabilir bir seviyeye indirgemeye çalışacağız.

Ticaret yapmak;
Ticaret yaparken tek bir amacımız var kâr elde etmek ve markalaşmak. 

İyi bir konumda bir AVM olabilir insan trafiğinin olduğu bir yerde insanların dikkatini çekmek için iç dekorasyonu şık bir yer açarız. Yapacağımız işe göre nitelikli ve niteliksiz elemanlara ihtiyaç duyarız.

Satacağımız ürün insanların hayatında büyük bir problemi çözüyor yada büyük bir fayda sağlıyordur.

Daha sonra mağazamıza gelen kişilere satış personellerimiz doğru iletişim stratejisi ile ürünü pazarlıyor ve satışa çeviriyoruz!

Markalaşma çalışmalarımızda müşteriyle tekrar iletişim kurmak için kampanyaları SMS göndererek  tekrar tekrar satıyoruz!

Peki bu durum e-ticaret'te nasıl oluyor ?

E-ticaret nedir ? e-ticaret yapmak için ne gerekiyor;
Bir e-ticaret sitesi açıyor. Ürünlerimizi profesyonel bir ortamda görselleştiriyor ve e-ticaret web sitemize katalog şeklinde yüklüyoruz.

Daha sonra web sitemize trafik çekerek satış gerçekleştiriyoruz.

Aslında iş bu kadar kolay görünürken işin mutfak tarafında biraz derinleşelim.

Ticaret yapmak için gerekenler;

  • iyi bir konum
    (rastgele trafik akışı)
  • dekorasyon
    (iç mimari ve tasarım)
  • personel
    (nitelikli, niteliksiz)
  • ürün
    (problem çözen veya hobi)
  • makine ve teçhizat
    (yazarkasa, yazalım)
  • tanıtım / reklam / markalaşma
E-ticaret yapmak için gerekenler;

  • bilgisayar
    (internet)
  • e-ticaret sitesi
    (katalog ve ürün görselleri)
  • nitelikli eleman
    (e-ticaret danışmanı,
    dijital pazarlama uzmanı,
    sosyal medya uzmanı)
  • Dijital pazarlamaya yatırım
    (trafik oluşturmak ve yönetmek)




E-ticaret nedir: Erişim

Eticaret ile eihracat yapabilmek oldukça avantajlıdır. Dünyaya açılmak istiyorsanız ülkeyi seçin web sitenizi açın dil desteği sağlayın ürünlerinizi fulfiment depolarında gönderin, web sitenizden satış yapın.

Kulağa oldukça güzel geliyor değil mi ?  dahası var;

Eticaret lojistiği hizmeti veren firmalar 
  • Stok kabulu
  • Kalite kontrolu
  • Ürün barkodlama
  • Stok takip
  • Sipariş toplama
  • Fatura/İrsaliye basım
  • Sipariş paketleme
  • Promosyon, insert ekleme
  • Kargoya teslim
  • İade kabulü, kontrol ve yeniden stoklara alma
gibi hizmetleri ürün başına yerine getiriyorlar, işte eticaretin yine harika bir farkı.

Ticaret yapmak;
  • Mağaza bölgesinde yaşayan nufusa göre sınırlıdır.
  • Her lokasyona özgü mağaza açmak gerekir.
  • Dünyaya açılmak için her yerde bir fiziksel mağazaya sahip olmanız gerekir.
Online Eticaret yapmak;
  • Dünya çapında 3 milyar insanı web sitenize çekebilirsiniz.
  • Her lokasyona özgü çalışma yapabilirsiniz. (fullfiment)
  • Yatırım ve ciro sınırı yoktur.



E-ticaret nedir: Rakamlarla

2023 ten sonra yeni bir dünya tasarlanıyor ve öyle bir dünyaki devletler bile politikalarını bu yönde izlemek için sözleşmeleri imzaladılar. 

Sürdürülebilir bir dünya için sürdürülebilir bir ekonomi ve ticaret modeli geliyor. Globalleşen dünyada eticaret ticaretin yeni zinciri.

Rakamlarla eticaret;

  • 2021 yılında ülkemizde e-ticaret hacmi %69 artarak 381,5 milyar TL olarak gerçekleşti.
  • Küresel eticaret hacmi 2021 yılında 5 trilyon dolar
  • Türkiye'deki ürün sipariş adeti ise 3 milyar 347 milyon adete ulaştı.
  • E-ticaretin Gayrisafi Yurt içi Hasıla İçindeki Payı 2021 yılında yaklaşık %24’lük bir oranda artış göstererek %5,1’e kadar artış gösterdi.
  • Eticaretin Genel Ticarete Oranı %17'dir.
  • Bu veriler ışığında 5 yıl içerisinde Dijital Dönüşüme katılmayan işletmeler yok olup gidecek. (Great Reset)



E-ticarete başlarken

E-ticaret markası oluşturmak ve başarmak istiyorsanız E'sinden T'sine kadar doğru bir şekilde ilerlemeniz gerekiyor. 

Peki nedir bu E ve T ?

Aslında ben bunu  birbirine bağlı 200 yakın kriter olarak sıralıyorum ama öne çıkan ana başlıklarla devam edelim;

E-ticaretin E'si Web sitesi T'si Dijital Pazarlamadır.

Web sitesini tıpkı gerçek dünyadaki fiziksel mağaza gibi düşünmeli ve dijital pazarlama ile akacak trafiği sürekli olarak veriye dayalı yönetebilenler e-ticaretin gerçek oyuncularıdır.

Web sitesiniz ışık hızında açılmalı akacak olan trafiklerin doğru hedef kitleler olması önemlidir.




E-ticarete başlarken pazaryeri

E-ticaret nedir 'in en önemli başlıklarından biriside pazar yeridir. Şimdi pazar yerleri ve web sitemizi kıyaslayarak farkı anlayama çalışalım.

Pazaryerinde bir e-ticaret markası yaratamazsınız, pazaryeri size müşteriyi getirir komisyonu alır ve müşteri hiçbir zaman sizin değildir.

Pazaryerlerinde yüksek rekabet vardır bu durum ürün satışlarında zorlukları meydana getirir.

Pazaryerleri sizden komisyon alır ayrıca satış arttırmak için ekstra PPC reklam ücretleri ödersiniz.

E-ticaret siteniz ile markalaşabilirsiniz.

Pazaryerlerinde;
  • Yüksek Rekabet vardır,
  • Bağımlılık ve Komisyonlar yüksektir,
  • Listeleme kuralları vardır,
  • Hesap kapatılma riski vardır. (Suspend edilme)
Kendi e-ticaret sitenizde 
  • Markalaşabilirsiniz
  • Müşteri Sadakati yaratabilirsiniz
  • Yatırım yapabilirsiniz.



E-ticaret başlarken web sitesi

Bir e-ticaret sitesi hızlı açılmalı internet kullanıcıları sabırlı değiller 3sn. altındaki açılan bir siteyi görmek dahi istemiyorlar.

E-ticaret siteniz, sosyal medya hesaplarınız, logonuz, markanız için seçtiğiniz renkler, yazı fontları hepsi bir ahenk içerisinde olmalı ve güven vermeli kurumsal kimlik güveni arttırır ve satış getirir.

Web sitenizin ana sayfasında kataloglar ile diğer ürünlere bağlantı oluşturmalısınız, gelen müşteriler ilgi duyduğu kataloglara yönlenerek site içinde rahatça gezinebilsinler diye.

Ödeme yöntemi Türkiye'de IyziCo veya payTR yurtdışında Paypal veya Stripe tercih edebilirsiniz.

Kargo ve Teslimat sürelerinizi net bir şekilde belirtmeniz önemli. Stokları olmayan ürünlere ne zaman tekrar geleceğini haber vermek rekabet üstünlüğü sağlar.

Kısaca e-ticaret siteniz;

  • Mobil uyumlu
  • Kurumsal kimliği yansıtan
  • Ana sayfa tasarımı ve sözleşmeleri hazır
  • Katalog ve ürünleri yüklü
  • Ödeme yöntemi aktif
  • Kargo ve teslimat süreleri belirtilmiş
  • Veri Odaklı Dijital Pazarlamaya entegre olmaya hazır
hale gelmiş olması gerekir.



Veri Odaklı Dijital Pazarlama

E-ticaret nedir ? sorusuna bir cevapta dijital pazarlamaya yatırım yapmak demektir. Peki nasıl tabi ki profesyonel bir e-ticaret danışmanı ile çalışmak size büyük avantaj sağlayacaktır.

Veri odaklı dijital pazarlamada E-ticaret Danışmanı ve görevleri;

  • müşteri verilerini ve bireylerin dijital profillerini analiz edip yeniden yorumlar, 
  • şirketlerin marka algısını ve müşteri deneyimini geliştirmek için müşteri ihtiyaçlarını ve isteklerini anlamasına yardımcı olur.
  • Veriye dayalı stratejiler, yüksek düzeyde hedeflenmiş etkileşim ve daha iyi dönüşüm oranları sağlar.

Günümüzde, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli dijital pazarlama kanallarını takip ederek stratejiler geliştirir:

  • Eposta pazarlama
  • Sosyal Medya: Meta Business
  • Google Ads (SEM)
  • Influencer marketing
  • SEO (Arama motoru optimizasyonu)
  • İçerik Pazarlama
bu yazı boyunca biz bu pazarlama kanallarından sosyal medyayı tercih edip Meta Business hikayesi ile daha somut hale getirmeye çalışacağız.

E-ticaret için Dijital Pazarlama hakkında daha kapsamlı bilgi için ;
Eticaret için Performans Pazarlama adlı içeriği okumanızı tavsiye ederim.



Facebook Meta Business

Hikayemizin anlaşılması için dijital pazarlama kanallarından Meta Business ile gerçekleştirdiğimiz satışın arka tarafından söz edeceğiz.

  • Meta Business: Facebook reklamları, marka bilincini yükseltmek ve müşteri sadakatini sağlamak için web sitesine trafik attırmaya yardımcı olur.
    3 milyar yakın insanı ilgi alanı ve demografik olarak hedeflememizi sağlar.
    Bu imkan ürün satmak isteyen yatırımcılar yada amacı doğrultusunda analitik düzlemde verileri analiz ederek bilgiyi nakite çevirebilecek ticari bir zemin oluşturur.

  • Pixel Teknolojisi: Kişilerin tüm dijital davranış verilerini sürekli analiz ve optimize etmeye yarayan Cookie(Çerez) teknolojisidir.

    Web sitemize gelen müşterileri ziyaretçileri tüm yönleri ile izleyen ve bir sonraki adımda geçmiş topladığı bilgileri değerlendirerek optimize eden önemli bir özelliği de bulunmaktadır. 

  • Yatırım: Meta şirketinin bu verilerine yatırım yapılır ve yönetilebilir bir trafik akışı ile  e-ticaret markası oluşturulur.
eğer dijital pazarlama hakkında bilginiz yoksa e-ticareti neden yapamıyorum diye sürekli endişe halinde olursunuz. 

bütün soru ve endişelerinizi bana ulaşarakgiderebilirsiniz.

Facebook Meta Business ile Veri Odaklı Dijital Pazarlama Hikayesi



Facebook Meta Business ile Veri Odaklı Dijital Pazarlama Hikayesi

Şimdi gelin birlikte 6. ayına gelmiş bir e-ticaret markasının verilerini inceleyip nasıl 3x kar elde ettiğinin hikayesine.

Ara not:
Müşterilerimizi akıllı telefonları ile

  • sosyal medyada gezinirken
  • e-postasına bakarken 
  • yada bir şeyler ararken

 reklamlarımız ile dikkatlerini çekerek satış gerçekleştiriyoruz.


Nişanlılık sonrası kullanılacak ürünler(beyaz eşyalar) satıyoruz. Ürünümüz keskin bir kitleye hitap ediyor ve kişiler(personalar) da net.

  • Kitlemiz kimler olabilir? 
  • Aklımıza ilk gelen ilişki durumu nişanlı olanlar.(Düğün öncesi çeyiz hazırlayan bir persona var.)

Nişanlı insanları hedefliyoruz paramızın en verimli şekilde kullanıldığından emin olmak için müşterilerimizin izlediği yollardaki kırılımlara bakıyoruz. 

Müşterilerimizin satın alma yolculuğu akıllı telefon ile başlayıp;

  • Reklam Tıklaması
  • Sayfa Görüntüleme
  • Sepete Ekleme
  • Üyelik
  • Ödeme Yeltenme
  • Satış
olarak gerçekleşiyor.

Bu döngü e-ticaret hacmine göre yılda 385 milyar TL kez dönüyor. Kaç ürün satılıyor siz hesaplayın ?

Şimdi ise verilerimizdeki kırılımlara bakalım;

  • Kar ettiğimizi düşündüğümüz üründe bakıyoruz ki reklama tıklayan insanların %80’i 1-7 aylık nişanlı insanlar. 

  • Verilerin içine doğru derinleşiyoruz; sayfayı görüntüleyen insanların çoğunluğu 3-7 aylık nişanlılardan oluşuyor. 

  • 1-2. ay nişanlı  olan kişilerin çoğunluğu daha vakit olduğunu düşünerek ürüne ilgi gösterseler de ürün sayfasını görmek isteyecek kadar heyecanlı değiller.

  • Daha da derine iniyoruz ve görüyoruz ki sayfa görüntüleyenler içinden sepete ekleyenler 5-7 aylık nişanlı insanlar. 

  • 3-7 aylık nişanlı henüz sepete eklemeye motive değil. 

  • Biraz daha gidiyoruz ve görüyoruz ki satın alanların 

  • %80’i 6-7 aylık nişanlılardan oluşuyor.

  • Yani zaman daraldıkça ürünlere talep var çünkü gerçek dünyada karşılığı düğün öncesi ev kuran bir kitle var.

  • Bizim gelirimizin %80’lik kısmı hedeflediğimiz kesimin sadece %20’lik kısmından geliyor.

  • Son aşama olarak;
    hedef kitlelerimi elimdeki sonuçlara göre revize ederek reklamlarımın yönünü gerçekten verim aldığım kişilere yani kitlelere çevirmek. 
karşılığı ise yüksek ROAS (aşağıda eticaret için bu KPI sözedeceğiz.)

ama önce dönüşüm oranın ne olduğundan söz edelim;

Dönüşüm Oranı (Conversion Rate) Nedir?



Dönüşüm Oranı (Conversion Rate) Nedir?

Web sitemizde istenen hareketi uygulayan ziyaretçilerden elde edilen başarının ölçümüdür.

  • E-ticaret sitemizi 100 kişi ziyaret ettikten sonra 3 kişi satın alma gerçekleştirirse buna %3 CR deriz.
  • Dönüşüm oranının ideal değeri dünyada %1 ile %3 arasında kabul edilir.
  • Dönüşüm oranı e-ticaret için önemli bir KPI'dır.
  • Dönüşüm oranını attırmak için müşteriyi doğru bir şekilde anlamak ve müşterinin dokunduğu her yeri iyileştirerek yani optimize ederek bu oranı artırabiliriz.
dönüşüm oranı bir dijital pazarlama terimidir. Bu değeri reklamlara yatırım yaparken sürekli takip ederek %1 üzerinde tutarak kar elde ederiz.

ROAS  (Return On Ad Spend) 4X İnceleme



ROAS (Return On Ad Spend) 4X İnceleme


İşin en heyecanlı kısmına geldik artık reklamlarımız hedeflediğimiz potansiyel alıcılara gösteriliyor ve veriler oluşmaya başladı gelin birlikte örnek 4x ROAS'ı olan bir Facebook Meta Business verisini inceleyelim.

ROAS (Reklam Harcama Getirisi) tanımı:
1 TL reklama yatırınca kaç xTL satış getirdiğini gösterir.

  • 1939 Link Tıklaması
  • 13 Sepete Ekleme
  • 48 Satış
  • ROAS 4.6
1 koyup 4.6 almak bu kadar kolay.

Umarım eticaret'in nasıl çalıştığını anlatabilmişimdir. Söz edilmesi gereken bir çok konu var. Eğer sizde bir;

  • Eticaret sitesi kurmak
  • Eticaret sitenizde satış yapmak ?
  • Eticaret markası oluşturma konusunda daha fazla bilgi almak 
Eticaret ilgili tüm soru ve sorunlarınızı bize iletebilirsiniz.

Hatta ücretsiz bir keşif randevusu yapabiliriz, bu sayede sizi daha yakından tanır ve nereden nasıl başlayabileceğiniz konusunda size profesyonel destek sağlayabiliriz.

Bunun için aşağıdaki formu doldurmanız yeterlidir.

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak.